معرفی بهترین چوب سونای خشک

چوب سونا خشک

یکی از امکاناتی که در ویلاها و برخی منازل ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرد، سونا یا گرم خانه است. اگرچه استفاده از این فضا در ایران نسبتاً جدید است اما به دلیل مزایای بهداشتی و روانی متعدد سونا و همچنین لذت بخش بودن آن، محبوبیت آن افزایش یافته است.

کسانی که به فضاهایی مانند استخرها علاقه مند می‌شوند، معمولاً سونا می‌سازند تا از این فضای جذاب و سرگرم کننده در خانه خود استفاده کنند. هنگام ساخت سونا، باید به چند نکته توجه داشت و باید از بهترین مواد استفاده کرد. چوب یکی از مصالحی است که برای ساخت این سازه استفاده می‌شود و یکی از مهمترین جنبه‌های ساخت سونای خشک، انتخاب چوب سونا مناسب است. در این پست می‌خواهیم بهترین چوب برای سونای خشک را به شما معرفی کنیم.

ویژگی‌های عمومی چوب مناسب برای سونای خشک

انتخاب چوب با کیفیت بالا و انعطاف پذیری برای سونای خشک بسیار مهم است؛ زیرا به طور منظم در معرض گرما و رطوبت قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های کلیدی چوب سونای خشک به شرح زیر است:

چوبی دارای گره کمتر، برای استفاده در سونای خشک ایده آل است. گره‌های چوب باعث ایجاد مشکلاتی مانند پیچش و تاب برداشتن در چوب می‌شوند؛ زیرا نسبت به سایر قسمت‌های ماده متراکم‌تر و فشرده‌تر هستند و همچنین آهسته‌تر خشک می‌شود. به همین دلیل ساخت سونای خشک با چوب‌هایی با گره‌های زیاد یا بافت متراکم و پیچیده اصلا توصیه نمی‌شود.

چوب مورد استفاده در سونای خشک باید طبیعی و عاری از هرگونه پوشش یا رنگ باشد. استفاده از رزین روی چوب سونا، باعث وجود گازهای سمی آزاد می‌شود و گرمای اتاقک سونا باعث تشدید انتشار این گازها می‌شود.

کاج و سایر چوب‌های با صمغ بالا برای استفاده در اتاق سونا اصلاً مناسب نیستند؛ زیرا ممکن است صمغ این چوب‌ها در اثر گرمای اتاق سونا خارج شود. این صمغ ها انواع آلرژی‌ها، سردردها و سوختگی‌ها را در بدن ایجاد می‌کنند.

انواع چوب‌ سونای خشک

چوب درخت سدر یا سدار

این چوب به دلیل الیاف‌های طولانی خود، به خوبی در برابر پیچش و تاب خوردگی مقاومت می‌کند و فوق العاده سبک و انعطاف پذیر است. چوب گرم شده در نهایت می‌سوزد اما این چوب به دلیل دارا بودن خاصیت فیبری که آن را از گرمای اتاق سونا عایق می‌کند، در برابر گرمای بیش از حد مقاومت می‌کند. چوب سدر به دلیل رایحه طبیعی و زیبایی آن برای استفاده در ساختمان سونا بسیار پرطرفدار است؛ علاوه بر این، چون چوب سدر از کیفیت فنی و زیبایی شناختی مناسبی برخوردار است، در تمامی سوناهای تجاری و لوکس استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که درخت هایی که در جنوب ایران رشد می کنند را با چوب سدر یا سدار اشتباه نگیرید!

چوب درخت نمدار

چوب دیگری که مناسب چوب سونای خشک است و به خوبی کار می‌کند، چوب نمدار است. این درخت دارای تنه مستقیم و چوبی صاف و سبک است که بدون گره است. مقاومت درختان نمدار زیاد است و این چوب که رنگ آن از زرد تا سفید متمایل به صورتی متغیر است، یکی از بهترین و نفیس‌ترین انواع چوب است و برای ساخت سونای خشک استفاده می‌شود.

چوب صنوبر

درختان صنوبر از خانواده سپیدار یا بیدها هستند. صنایع متعددی از این چوب استفاده می‌کنند. ساخت سونای خشک یکی از کاربردهای چوب صنوبر است. این چوب نسبت به سایر نمونه‌ها قیمت کمتری دارد و یکی از عوامل کلیدی که به استفاده آن در بخش‌های مختلف کمک کرده است، قیمت مقرون به صرفه آن است. رنگ این چوب زرد کمرنگ است. چوب درختان صنوبر بسیار با دوام است و کار کردن با آن آسان است.

چوب درخت نراد

یکی از مواد مورد استفاده در اتاقک سونای خشک، چوب نراد است. این الوارهای وارداتی در رنگ‌های مختلف و سفید مایل به کرم تا قهوه‌ای در بازار موجود هستند. خطوط نفیس این چوب‌ها و رنگ زرق و برقدار ترکیب می‌شوند تا محیطی دنج و دلپذیر را ایجاد کنند.

چوب نراد، یکی از 40 گونه درخت کاج است، در کنار درخت کاج، یکی از حیاتی‌ترین چوب‌ها برای تهیه چوب روسی محسوب می‌شود. این چوب فقط برای چوب سونا استفاده نمی‌شود؛ همچنین از آن برای ساخت کاغذ، پالت، مبلمان، در و پنجره چوبی و مواد دیگر استفاده می‌شود.

ترمووود

ممکن است کسی استدلال کند که محصولات ترمووود یکی از بهترین چوب‌ها برای سونای خشک هستند؛ زیرا به دو دسته تقسیم می‌شوند: درختان سخت و نرم که اصطلاحا لمبه سونا نیز شناخته می‌شوند. این چوب‌ها به دلیل مقاومت قوی در برابر پوسیدگی و سایر نیروهای آسیب رسان، سهولت در نصب، سهولت در شستشو و سایر مزایا، به طور گسترده‌ای در طراحی سونا استفاده می‌شوند. ظاهر طبیعی چوب ترمووود، طرفداران بسیاری جلب کرده است. این چوب به خوبی در برابر رطوبت مقاومت می‌کند و همچنین در پاسخ به تغییرات دما منبسط یا منقبض نمی‌شود.

طبیعی بودن ترمووود یکی دیگر از ویژگی‌های آن است که گزینه خوبی برای چوب سونا است. این نشان می‌دهد که هیچ ماده شیمیایی در ساختمان استفاده نمی‌شود و تمام صمغ و شیره چوب در این فرایند حذف می‌شوند. چوب ترمووود در قسمت های مختلف ساختمان و نه فقط در سونا استفاده می‌شود؛ به ویژه برای کف‌پوش‌های فضای باز، استخرها، آلاچیق‌ها، روف گاردن و انواع پوشش‌های دیواری مفید است. برای جزئیات بیشتر در مورد این محصول، به مقالات و صفحات اختصاصی چوب ترمووود ایرانیترمووود فنلاندی و ترمووود استونی مراجعه کنید.

قیمت چوب سونای خشک

هزینه چوب سونا بسیار متفاوت است و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت چوب سونا، نوع و ضخامت چوب، ابعاد فضای سونا و طرح دلخواه آن است.

نتیجه‌گیری

همانطور که در مقاله بحث کردیم، انتخاب چوب مناسب برای سونای خشک بسیار مهم است و انتخاب نوع نادرست چوب ممکن است کیفیت سونا را کاهش دهد. چوب مورد استفاده در سونای خشک متفاوت است. یکی از بهترین چوب‌ها برای چوب سونای خشک در این پست به همراه انواع چوب‌های مناسب برای سونا در اختیار شما قرار گرفت. همونطور که مطالعه فرمودید، چوب ترموود یکی از بهترین الوارها برای سونای خشک است.

این ماده که از طریق فرایند ترموود ایجاد می‌شود به دلیل ویژگی‌های خاص خود در ساختمان اتاق سونا مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب ترموود به دلیل ویژگی‌های طبیعی خود، حس منحصر به فردی را به این منطقه سونامی بخشد و به شما این امکان را می‌دهد که کیفیت به زیبایی اصل محصول را برای سالیان متمادی درک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه